Ζωγραφική: Juan Carlos Mestre

Βασιλική Κοντογιάνη

Πράσινο γυαλί

Είναι γυάλινα και πράσινα
τα πόδια
διάφανα
με λεπτές ραβδώσεις
βαθιές χαραματιές
από δρόμους
ανηφόρες
πλατιές παραλίες γεμάτες πυκνή άμμο
χρυσοκόκκινη

Άσπρες λεπτές ραβδώσεις
μέσα στο πράσινο
πράσινο γυαλί

Είναι μόνα τους
ως το ύψος του αστράγαλου
με τις ευαισθησίες
και τη δύναμη τη δική τους
χωρίς το σώμα που σηκώνουν

Τόσο ευαίσθητα
λίγο λυπημένα
τόσο τρυφερά στην αποφασιστική τους θέση
χαριτωμένα

Πολύτιμη ύλη περαστική στο χρόνο
κουβαλώντας φορτία και φορτία
ακίνητα τώρα
με χάρη
γέρνοντας στην ανάπαυση
που κερδήθηκε

Οι δρόμοι και οι έρωτες
εκεί
χοροί
στροβιλίσματα
κι οι φωνές των παιδιών
στις ζεστές μέρες του καλοκαιριού
γέλια και φωνές παιδιών
στη θάλασσα

Ακίνητα τώρα στο Μουσείο
σφίγγουν το ρευστό
στη γυάλινη υφή τους
φέρουν τα αισθήματα
τα βάρη
τις προσπάθειες
τους δρόμους

Τόσο πολύτιμα και τόσο εύθραυστα
στην πράσινη
διάφανη
καινούρια
μορφή τους

Σημείωση
Συνομιλία με γλυπτό

Τον Ιανουάριο του 2020 είδα στο Νομισματικό Μουσείο ( Monnaie de Paris), στο Παρίσι, την έκθεση της Kiki Smith. Ήταν συγκλονιστική εμπειρία. Το ποίημα μιλάει για ένα από τα γλυπτά της έκθεσης. Ο Νίκος Καμπασελέ ζωγράφισε το έργο, ώστε να υπάρχει εικόνα για τους αναγνώστες του περιοδικού. Τον ευχαριστώ για την αληθινή του στήριξη.


Η γλύπτρια και ζωγράφος Kiki Smith (Αμερικανίδα καλλιτέχνις γεννημένη το 1954) αποδίδει το γυναικείο σώμα κοιτάζοντας το εσωτερικό του, όπως τις λειτουργίες, με το πυκνό δίχτυ της φυσικής ισορροπίας· σε αυτά μαζί, σφιχτά δουλεμένα, καταφέρνει να βάλει τους φόβους, τις άμυνες, τα όνειρα. Προεκτείνει τη δυναμική των έργων συνομιλώντας με την ιστορία, τις θρησκείες, ορισμένους μύθους και την οικογενειακή της προσωπογραφία. Στρέφεται δημιουργικά προς επαναστάσεις των γυναικών, τις διακρίνει καθαρά, με την τρυφερότητα ή αλλιώς τη γενναιοδωρία που τις χαρακτηρίζει, αλλά και τις παγίδες που εμπεριέχουν, αντίστοιχα. Δεν εννοώ με τα προηγούμενα ότι μόνον σε αυτούς τους χώρους ανοίγεται το έργο της, σημειώνω σε ποια κατεύθυνση λειτούργησε κυρίως για μένα. Ορισμένα από τα γλυπτά της έκθεσης στηρίζονται σε εκμαγεία του σώματος της καλλιτέχνιδας. Υποθέτω ότι το γλυπτό που γέννησε το ποίημα είναι εκμαγείο των ποδιών της.

Κύλιση στην κορυφή