Οι ειδησεογραφικές ιστοσελίδες προσφέρουν άμεση ενημέρωση, και σε αυτές καταφεύγουν οι περισσότεροι. Ιδιαίτερο ρόλο στην ενημέρωση διαδραματίζουν και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όχι μόνο ως πλατφόρμες αναπαραγωγής των ειδήσεων των ενημερωτικών ιστοσελίδων αλλά ως μέσο ανταλλαγής απόψεων και επηρεασμού των ιντερνετικών «φίλων». Το 30% των πολιτών έως 55 ετών διαμορφώνει την άποψή του από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στις ηλικίες έως 30 ετών το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει στο 50%. Μάλιστα, οι Έλληνες ενημερώνονται από τα κοινωνικά δίκτυα σε μεγαλύτερο βαθμό από τους κατοίκους άλλων χωρών, με πρώτη επιλογή το Facebook. Ταυτόχρονα, και η απήχηση των τηλεοπτικών ειδήσεων αρχίζει να μειώνεται, ιδιαίτερα στις νεαρές ηλικιακές ομάδες.
Άρα ο έντυπος Τύπος –η εφημερίδα– που συνέβαλε σημαντικά στην άνοδο της εγγραμματισμού και τη δημιουργία της αστικής τάξης από τον 18ο αιώνα έως τα τέλη του 20ού, σε λίγα χρόνια θα είναι αρχειακό είδος; Δεν θα διακινδύνευα μία εύκολη απάντηση, αλλά με βάση τις φθίνουσες κυκλοφορίες των εφημερίδων θα απαντούσα θετικά.
Το ερώτημα λοιπόν δεν είναι εάν η ενημέρωση θα συνεχίσει να γίνεται από τις εφημερίδες, αλλά ποια θα είναι τα νέα χαρακτηριστικά των εφημερίδων για να επιβιώσουν. Ήδη βρισκόμαστε σε μία μεταβατική περίοδο οδεύοντας προς την «μετα-εφημερίδα», δηλαδή ένα έντυπο στις σελίδες του οποίου υπάρχουν ειδήσεις, αναλύσεις και ιστορίες ποικίλης ύλης, με την φιλοσοφία του περιοδικού. Εντέλει stories που δεν θα μπορεί να βρει ένας αναγνώστης στα sites.
Γι’ αυτό και δεν συμμερίζομαι την άποψη ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να υποκαταστήσει τη δημοσιογραφία. Η αναζήτηση της είδησης, και του αποκλειστικού, απαιτεί ρεπορτάζ και τρέξιμο. Στο πλαίσιο αυτό δεν έχει αξία ένας ρεπόρτερ να υπογράψει ένα δημοσιογραφικό κείμενο που έχει παραχθεί από την τεχνητή νοημοσύνη. Άλλωστε, η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να παράγει πρωτογενές περιεχόμενο. Ακόμη χτίζει τη γνώση της, δεν την κατέχει.
Αντίθετα, περισσότερο κινδυνεύουν το αδιάβλητο των πανεπιστημιακών εξετάσεων, η έρευνα και κυρίως στα πεδία των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών, η κακή λογοτεχνία και το κουτσομπολιό των μέσων κοινωνικής δικτύωσης! Ήδη με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να δημιουργηθούν κείμενα που τεκμηριώνουν επαρκώς μία άποψη (προς ευκολία του αρθρογράφου), καθώς και υπέροχα videos που αναρτώνται και τροφοδοτούν τη ματαιοδοξία των χρηστών.
Η αξιοπιστία βρίσκεται πάντα στις εφημερίδες –έντυπες ή ηλεκτρονικές. Εκεί βρίσκεις την εγκυρότητα. Δεν κάνεις δημοσιογραφία με το TikTok.